آنزیم چیست؟
 
مجتمع سوالات درسی و نرم افزار های مختلف
 
 
چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:, :: 19:44 ::  نويسنده : فری

 

بدن انسان ماشینی است که برای کار کردن احتیاج به انرژی دارد، این انرژی از طریق سوخت و ساز مواد غذایی تأمین می شود. فرآیند سوخت و ساز در بدن توسط ماده ای به نام آنزیم صورت می گیرد، اکنون ببینیم آنزیم ها چه هستند و چه کاری در بدن انجام می دهند.

آنزیم نوعی کاتالیزور است که از سلول های زنده تولید می شود. تمامی آنزیم ها از جنس پروتئین و یا ماده دیگری از زنجیره های بلند اسیدهای آمینه می باشند. آنها وارد واکنش شیمیایی شده ترکیب می شوند، این ترکیب یک ترکیب واسطه ناپذیر است و در پایان واکنش، از مواد تشکیل دهنده واکنش جدا گشته و خود دست نخورده باقی می ماند.

آنزیم ها خود از آنزیم های دیگری که از اسید های آمینه به دست آمده اند تشکیل شده اند. بیشتر آنزیم ها برای عملکرد صحیح به ماده دیگری به کوآنزیم نیاز دارند. بعضی از آنزیم ها درون سلول ها و بعضی دیگر مانند آنزیم هایی که برای گوارش استفاده می شوند در خارج از سلول و درون روده قرار دارند. آنزیم ها تقریبا در تمام واکنش های شیمیایی که در بدن صورت می گیرد شرکت دارند.

بسیاری از فعالیت های بدن مانند گوارش، ساختن و از بین بردن بافت ها، تنفس سلولی، انقباض ماهیچه ها و غیره به وجود آنزیم ها وابسته است. فعالیت آنزیم ها بستگی به دما میزان غلظت PH و پیش ماده دارد. یک مولکول آنزیم به تنهایی توانایی به وجود آوردن تغییرات در صدها مولکول در عرض چند ثانیه را دارد. فعالیت آنزیم ها ممکن است توسط بعضی از مواد سمی مانند سرب، جیوه و آرسنیک با اختلال رو به رو شود. وجود چنین موادی مانع از وارد شدن آنزیم در واکنش و ترکیب با پیش ماده می شود، به همین دلیل سوخت و ساز طبیعی بدن دچار اختلال می شود.

آنزیم ها به 6 گروه اصلی طبقه بندی می شوند. آنزیم هایی که باعث اکسیداسیون می شوند، آنزیم هایی که باعث تبدیل شدن می شوند، آنزیم هایی که سرعت فرآیند هیدرولیز را بالا می برند آنزیم هایی که از بین برنده هستند و آنزیم هایی که مسوؤل ایزومریزاسیون برای پیوند مولکول ها هستند.

آنزیم ها علاوه بر نقش مهمشان در بدن در صنایع مختلف نیز کاربرد دارند از آنها در صنایع داروسازی و شیمیایی نیز استفاده می شود. با وجود این که آنزیم ها به طور طبیعی در داخل سلول زنده فعالیت می کنند ولی خارج از سلول نیز می تواند عمل کنند. از آنها برای تبدیل نشاسته به گلوکز و فروکتوز استفاده می شود از آنزیم ها در تهیه پنیر و قند مصنوعی نیز استفاده می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نمونه سوالات و مقالات درسی و آدرس darsy1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:







تعبیر خواب آنلاین

فال حافظ





برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

 type="text/javascript" src="http://pichak.net/blogcod/random-photos/3d/random.js">
 --------------------------------------------------------------------------------



در اين وبلاگ
در كل اينترنت